منشأ این که مىگویند چادر حجاب برتر است چیست؟
حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مىگردد.
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسى پیامى قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش» مىدهد، اکنون باید دید چه عواملى در رساندن این پیام و اثرگذارى آن مؤثر است: 1) حدود و میزان پوشش: بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیدهتر باشد نقش نیرومندترى در دورسازى دیدگان نظارهگر ایفا مىکند. اگر نگاههاى آلوده را همچنان که در روایات آمده است «تیرهاى زهرآلود شیطان» بدانیم، پوشش زن همانند قوسى است که تیر از آن کمانه مىکند و منحرف مىشود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مىماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنهتر باشد تیرهاى شیطانى را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناختهاند، زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئنترین مصونیت را فراچنگ مىآورد.
2) کیفیت پوشش: میزان ضخامت و حتى کیفیت دوخت لباس خود بخش مهمى از حجاب را تشکیل مىدهد بدون شک لباسهاى نازک و تنگ و بدننما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشمهاى هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است. در مقابل لباسهاى غیربدننما، دیدهها را از خود دور مىسازد، و سلامت معنوى نفوس را تأمین مىکند.
3) رنگها: تردیدى نیست که برخى از رنگها دیدهها را خیره مىسازد، و پارهاى دیگر نگاهها را از خود مىراند و دور مىسازد. اکنون سؤال مىشود کدامیک از این دو براى تأمین حجاب واقعى و مصونیت معنوى جامعه و خیره نکردن چشمها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است؟ مگر ما در جامعهاى زندگى نمىکنیم که میلیونها جوان در اوج غریزه جنسى به سر مىبرند و در سختترین شرایط جوانى از امکان ازدواج محرومند و کافى است با اندک جرقهاى شعلههاى غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتىها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسیله ممکن- حتى با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه- به سلامت دینى و روحى و روانى آنان کمک نکنیم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتنشان در دام مفاسد نشویم؟ در عین حال علماى دین نسبت به خصوص رنگها تأکید چندانى نکرده، ولى بر این مسأله پاى مىفشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن باشد. ازاینرو است که در طول تاریخ زنان مسلمان به میل خود لباس مشکى را براى حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر (ص) و امامان (ع) قرار گرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مىکردند،(1).
4) شیوههاى رفتارى: طرز صحبت و چگونگى راه رفتن و. نیز بخشى از حجاب به معناى وسیع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشى را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز برآیندى چون برهنگى در پى دارد. ازاینرو قرآن مجید یکى از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعیب بیان مىکند همان «حیا» و وقار است.
[ پنج شنبه 91/3/25 ] [ 1:56 عصر ] [ جلال ]